A globális kereskedelem és a világgazdaság kilátásait előrejelző mutatót dolgozott ki a DHL és az Accenture. A DHL Global Trade Barometer (globális kereskedelmi barométer) elnevezésű mutató nagy mennyiségű logisztikai adaton alapul, amelynek elemzését és értékelését mesterséges intelligencia végzi. A két cég hosszú távú együttműködésbe kezdett annak érdekében, hogy negyedévente publikálják az index értékeit.
A DHL Global Trade Barometer olyan alapanyagok és alkatrészek kereskedelmi adatait használja fel, amelyek további ipari feldolgozás alapjául szolgálnak – például ruhacímkék, lökhárítók vagy mobileszközök érintőképernyője. Ezek vonatkozásában az index a világkereskedelem több mint 75 százalékát bonyolító hét ország légi és tengeri szállítmányozási adatait veszi figyelembe.
Az adatokat mesterséges intelligencia és különböző statisztikai módszerek segítségével egyetlen indexértékbe tömörítik, amelyet globális szinten, illetve az adatokat biztosító 7 országra egyedileg is meghatároznak.
A DHL Global Trade Barométer index adott havi értéke tehát egy természetes szám, amely a következő 3 hónapra jelzi előre a gazdaság várható alakulását. Egy meghatározott skálán az 50 fölötti indexérték a gazdaság fejlődésére utal, míg az 50 pont alatti érték a világkereskedelem csökkenésére.
A januári index a globális kereskedelem mérsékelt növekedésére utal.
Az index értéke 2018 januárjában 64, amely alacsonyabb a korábbi hónapok értékénél. A globális kereskedelem tehát a következő negyedévben továbbra is növekedni fog, azonban a növekedés lendületet veszít. Ezt elsősorban a gyengülő kínai és japán kereskedelmi kilátások okozzák, amelyet részben ellensúlyoz India, Dél-Korea és Nagy-Britannia erősödő aktivitása.
A világkereskedelem trendjeihez kapcsolódó általános megállapítások mellett a DHL Global Trade Barometer specifikusabb kérdésekre is választ nyújt. Jelzi és elemzi azokat a makroökonómiai tényezőket, régiókat és országokat, amelyek a globális kereskedelmi folyamatokat legnagyobb mértékben befolyásolják.
„A DHL Global Trade Barometer remekül példázza, hogy a digitalizálás – a Big Data és a prediktív analízis használatával – milyen új lehetőségeket nyit meg.” – mondta el Bándli Zoltán, a DHL Express magyarországi ügyvezető igazgatója.
A kutatás megállapításait a DHL partnerei is alkalmazhatják befektetési döntéseik és az ellátási lánc tervezésében. A DHL saját üzletmenetében is alkalmazza a mutatót, elsősorban globális hálózatában az erőforrás-tervezés finomhangolása területén. Mivel az index a nemzetközi kereskedelem és gazdaság jövőbeli trendjeinek indikátora, így beépíthető más szektorok, például bankok, szövetségek, kutatóintézetek saját előrejelző modelljeibe is.