Az EU, a Lufthansa és a Malév esete

Az EU nem akadályokat gördít feltételeivel a Lufthansa állami támogatása elé, hanem a versenyegyensúly fenntartását törekszik elérni, ahhoz viszont ragaszkodik – jelentette ki Margrethe Vestager (képünkön) uniós versenyjogi biztos, miután a Lufthansa német légitársaság felügyelő bizottsága elhalasztotta a döntést a német állam kilencmilliárd eurós mentőcsomagjáról.

A felügyelő bizottság azzal indokolta halasztó döntését, hogy Brüsszel szerintük túl kemény feltételeket támaszt. A támogatási csomag engedélyezésének fejében az unió versenyjogi szervének a néhány repülőtéri résidő (slot) feladására tett kikötése ugyanis a Lufthansa két fő forgalmi csomópontján, Münchenben és Frankfurtban is csökkentené a társaság jelenlétét.

Vestager hangsúlyozta, az unió szabályai megkövetelik, hogy az állami mentőcsomagok továbbra se csorbítsák az európai vállalatok közötti versenyfeltételek egyenlőségét. Ezek a szabályok azonosak minden vállalatra nézve, ahol a „mentőtőke” összege meghaladja a 250 millió eurót. Felhívta a figyelmet, hogy az olyan nagyvállalatok további támogatása, amelyek már eleve jelentős piaci erővel rendelkeznek, felboríthatja a piac versenyegyensúlyát. Hozzátette azonban, hogy a bizottság szoros kapcsolatban áll a német felekkel, hogy mielőbbi megoldást találjanak a problémára.

A német kormány és a Lufthansa képviselői között hétfőn született megállapodás az állami támogatás feltételeiről, amelyben a cég vállalta, hogy nem fizet osztalékot a részvényeseknek, se bónuszt a vállalati vezetőknek, valamint flottájának megújításával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

A Lufthansát kezdettől, tavaly év végétől erősen megviseli a koronavírus-járvány miatti visszaesés a légiközlekedésben. Flottájának nagyjából kilencven százalékát ideiglenesen kivonták a forgalomból, a dolgozók ugyancsak kilencven százaléka kényszerszabadságon van. A Lufthansa vezérigazgatója április végén tett bejelentése szerint a vállalat egymillió eurót veszít óránként. A cég egy korábbi közleményében már leszögezte, hogy a német állam csomagja az egyetlen megoldás fizetőképességének fenntartására.

A Malév évi tíz-húsz milliárd forint veszteséget halmozott fel. Januárban az EU jogellenesnek minősítette a Malév korábbi, 2007 és 2010 közötti támogatásait, és összesen mintegy százmilliárd forintnyi állami támogatás visszatérítésére kötelezte a Malévot, és megtiltotta a magyar államnak a további támogatást.

Kapcsolódi híreink

Leave a Comment