Bővül az elektromos autók vásárlásának támogatási köre és adminisztratív könnyítések is életbe lépnek a környezetbarát közlekedés ösztönzése érdekében – mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára.
Az államtitkár az ELMŰ-ÉMÁSZ új, elektromos autókból álló flottájának átadásán elmondta, hogy jogi személyeknél 5-ről 35-re emelkedik a támogatható autók száma, a költségvetési intézményeknél pedig nem lesz felső határ. Az eddigi pályázókon túl ügyvédi irodák, egyéni ügyvédek is igénybe vehetik a támogatást – tette hozzá.
Lepsényi kijelentette, a kormány folytatja a direktösztönző programot, így a támogatáshoz a következő évre is rendelkezésre állnak a szükséges források, emellett támogatni fogják az elektromos taxik vásárlását és üzemeltetését, valamit az elektromos carsharing (közösségi használatú autó) további terjedését.
Hozzátette, a kedvező üzemeltetési tapasztalatoknak köszönhetően bővül az állami elektromosautó-flotta, a beszerzéshez az önkormányzatok és az állami tulajdonú cégek is csatlakozhatnak.
A kormány tervei szerint nyolcvan kilométerenként épülnek nagy teljesítményű egyenáramú elektromos töltőállomások a fontosabb főútvonalak mentén és normál töltők a célállomásoknál, az önkormányzatok pedig száz százalékos, vissza nem térítendő állami támogatással létesíthetnek új elektromos töltőállomásokat, így az ország teljesen átjárható lesz elektromos autókkal – mondta Lepsényi. Eddig 535 millió forint értékben 75 önkormányzat 443 töltőpontra vonatkozó pályázatát hagyták jóvá – közölte.
Lepsényi felidézte, hogy az NGM pályázati rendszere a vételár 21 százalékáig, legfeljebb 1,5 millió forintig támogatja a tisztán elektromos hajtású személygépkocsik és kishaszon-gépjárművek beszerzését. Tájékoztatása szerint 2016-ban kétmilliárd forintot biztosítottak a tisztán elektromos hajtású személy- és kishaszon-gépjárművek beszerzésének támogatására, mostanáig több mint hétszázmillió forint értékben közel ötszáz támogatásról döntöttek, a pályázók között a tavalyi harminc százalékról 42 százalékra emelkedett a magánszemélyek aránya. Már több mint háromezer zöld rendszámos autó közlekedik Magyarországon, a tisztán elektromos meghajtású járművek nem fizetnek regisztrációs adót és forgalomba helyezési illetéket, cégautóadót és helyi gépjárműadót, mentesek a visszterhes vagyonszerzési illeték alól is – tette hozzá.
Lepsényi hangsúlyozta, hogy az elektromos járművekkel csökken a közlekedésben a gépjárművek által kibocsátott káros anyagok és az üvegházhatású gázok mennyisége, mérséklődik a nemzetgazdaság fosszilis energiahordozó-igénye és növelhető energiabiztonság, emellett fontos gazdasági érdek bekapcsolódni a járműgyártás előtt álló fejlődésbe is.
A sajtótájékoztatón Marie-Theres Thiell, az ELMŰ-ÉMÁSZ elnöke elmondta, hogy a társaság több mint kétszázmillió forintot költött a 15 új elektromos autó beszerzésére, amelyhez az NGM 22,5 millió forintos támogatást adott. A flotta üzemeltetése érdekében a vállalatcsoport a telephelyein nyolc váltóáramú gyorstöltőt és három egyenáramú villámtöltőt is telepített országszerte, ezek egy részét külső felhasználók is igénybe vehetik – tette hozzá.
A töltőállomások telepítője és üzemeltetője, az Innogy értékesítési ügyvezető igazgatója, Martin Herrmann hangsúlyozta: támogatják a kormány törekvéseit az e-mobilitás magyarországi fellendítésére. A cég it-rendszere 5800 európai töltőpontot kapcsol hálózatba, ezeken keresztül a felhasználók 2016-ban harmincmillió kilométert tettek meg károsanyag-kibocsátás nélkül – tette hozzá.