Uniós bíróság: a repülésről döntő légitársaság kötelezhető kártalanításra

Azt Európai Unió Bírósága szerint a repülésről döntő légitársaságtól kérhetnek az utasok kártérítést jelentős késés esetén akkor, ha a gépet és a személyzetet egy másik légitársaságtól bérelték. Főleg a nyári időszakban fordul elő Európában, hogy egyes járatokat a légitársaságok bérelt géppel teljesítenek. Ennek két formája létezik, a wet lease és dry lease, előbbi esetben a gép mellé a karbantartást és a személyzetet is átadják, utóbbi esetben csak a repülőgépet biztosítja a bérbe adó. Az Európai Unió Bíróságának közleménye szerint ebben az esetben az utasok nem a bérbe adó cégtől, hanem…

Részletek>

Uniós bíróság: repülők késése miatti kártalanítás jár az unión kívüli átszállásos utak esetében is

A repülőgép jelentős késésével összefüggő kártalanítási jog vonatkozik az unión kívüli országokba tartó, és unión kívüli átszállást is magába foglaló járatokra is egységes foglalás esetén – közölte döntését az Európai Unió Bírósága. A luxembourgi központú uniós törvényszék indoklásában aláhúzta, egy unión kívüli országban tett átszállás nem változtat azon az uniós szabályon, hogy a két vagy több légi járatot magában foglaló utazást egyetlen, közvetlenül csatlakozó járatnak kell tekinteni. Az ügy előzménye, hogy egy német utas Berlinből casablancai átszállással a szintén marokkói Agadirba utazott. Az átszállásnál adódott problémák miatt egy későbbi repülőgéppel,…

Részletek>

Dízelbotrány: kisbuszok visszahívására kötelezték a Daimlert

Mercedes Benz

A versenytárs Volkswagen csoport (VW) dízelbotrányához hasonló rendellenességre hivatkozva több ezer kisbusz visszahívására kötelezte a Daimler német járműgyártó csoportot a német szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA). A társaság közölte, hogy nem történt jogsértés. A Daimler közölte, hogy a KBA megítélése szerint az 1,6 literes, Euro 6 környezetvédelmi besorolású dízelmotorral szerelt Mercedes-Benz Vito kisbuszoknál nem felel meg az előírásoknak két programbeállítás a kipufogógáz tisztítását végző berendezés vezérlésében. Ezért a hatóság 6300 ilyen jármű visszahívására és szervízelésére kötelezte a céget. A Daimler vitatja a KBA megállapításait, és kész bíróság előtt rendezni a…

Részletek>

A LOT alkalmazottai a bírósági tiltás ellenére is sztrájkolnak

A május 1-re meghirdetett sztrájkot tiltó bírósági döntés ellenére megtartják a munkabeszüntetést kedden a LOT dolgozói – jelentették be péntek éjjeli sajtóértekezletükön a LOT lengyel légitársaság alkalmazottait tömörítő szakszervezetek képviselői. Korábban, péntek este a lengyel nemzeti légitársaság vezetése közölte: a varsói kerületi bíróság aznapi döntése nyomán a munkabeszüntetés elmarad. A LOT pilótáit és utaskísérőit tömörítő szakszervezetek képviselői péntek reggel közölték, hogy május 1-jére határozatlan idejű általános sztrájkot hirdetnek, a varsói Chopin repülőtérről aznap nem indulnak járatok. A péntek éjjeli szakszervezeti sajtóértekezleten a bírósági döntést a polgári jogok korlátozásának minősítették, az eljárás…

Részletek>

Kihívás lehet a magyar autópiacnak a németországi utakról kitiltott autók beáramlása

dízel

A magyar autópiac jövőjét is érintheti a lipcsei szövetségi bíróság döntése, amely szerint a német önkormányzatok kitilthatják az utakról a legszennyezőbb, elsősorban dízelmotoros autókat – hívta fel a figyelmet a Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ). A közleményük szerint kockázatot jelent, hogy sok német háztartás megválhat tiltással fenyegetett autójától, amelyek egy része a helyi kereslet hiányában külföld, akár Magyarország felé veheti az irányt. Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke szerint érdemes lenne az autókat érintő, jelenlegi adórendszer módosítását megfontolni, hogy az fokozottabban figyelembe vegye a környezetterhelést, amire számos…

Részletek>

A gépjárműimportőrök intézkedést sürgetnek az idős dízel autók behozatala ellen

dízel

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint Magyarországon olyan intézkedéseket kellene hozni, amelyek megelőznék, hogy az idős dízelautók Magyarországra kerüljenek. Az egyesület közleményében a dízel gépjárművek esetleges németországi kitiltásának várható negatív környezetvédelmi hatásaira hívja fel a figyelmet. A német szövetségi közigazgatási bíróság február végén hirdette ki döntését, amely szerint az önkormányzatok a hatályos jogszabályok alapján kitilthatják a dízelmotorral működő járműveket a szennyezett levegőjű városokból. A közleményben az MGE szakmai álláspontját ismertetve kifejtik: a német bíróság határozatának következményeként számítani kell arra, hogy a német és esetleg más fejlett országokban élő autótulajdonosok lecserélik…

Részletek>

Az átszálló légi utasok késés miatti kártérítést a célország bíróságain is követelhetnek

Az a légitársaság, amely jelentős késés miatt egy átszállásos repülőútnak csak az első szakaszát valósította meg, a kártalanítás érdekében a végső célállomás helye szerinti bíróságok előtt is perelhető – közölte az Európai Unió Bírósága. A luxembourgi székhelyű uniós törvényszék ítéletében aláhúzta: akkor is így kell eljárni, ha az egységes foglalás a teljes repülőútra vonatkozóan különböző légitársaságok járataival valósul meg, azonban a végső célállomásra jelentős késéssel való érkezés az első járat során bekövetkező zavarra vezethető vissza. Az ügy előzménye, hogy légi utasok az Iberia és az Air Berlin légitársaságoknál csatlakozást magukban…

Részletek>

Elnapolták Németországban a döntést a dízelautók használatának tiltásáról

dízel

Elnapolta a német szövetségi közigazgatási bíróság csütörtökön a döntést a dízelautók városi használatának tiltásáról szóló eljárásban, a testület tájékoztatása szerint az országszerte nagy figyelemmel várt ítéletet február 27-én hirdetik ki. Az eljárás központi kérdése az, hogy a városi önkormányzatok elrendelhetik-e a légszennyezettség miatt a dízelüzemű gépjárművek kitiltását a szennyezett városrészekből a hatályos jogi előírások alapján, vagy új, szövetségi szintű szabályokat kell alkotni. Andreas Korbmacher tanácsvezető bíró a hírportálok beszámolói szerint a bíróság lipcsei székházában tett nyilatkozatában hangsúlyozta: kizárólag azt vizsgálják, hogy a szövetségi szintű jogszabályok alapján ki lehet-e vetni használati…

Részletek>

Minimálisra csökken az Uber versenyelőnye az uniós döntés következtében

Az Uber versenyelőnye minimálisra csökken az Európai Bíróság szerdai ítélete következtében, amely szerint az internetes fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó cégnek a taxi szolgáltatókkal azonos szabályoknak, engedélyezési eljárásoknak és biztosítéki követelményeknek kell megfelelnie – hívták fel a figyelmet a KPMG könyvvizsgálati, adó- és üzleti tanácsadó szakértői. Szimler Gergő, a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda ügyvédje a közleményben kifejti: az ítélet végérvényesen azt jelenti, hogy az Uber a jövőben kizárólag az adott tagállami, helyi szabályozás által előírt jogosítványok és engedélyek birtokában végezheti a tevékenységét. A döntés az EU tagállamokban kivétel nélkül mindenhol érvényes,…

Részletek>

Európai Bíróság: az Uber taxicég

Az innovatív koncepció ellenére közlekedési vállalatnak minősül az internetes fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó Uber, így érvényesíthető rá a hagyományos taxitársaságokra vonatkozó nemzeti szabályozás – mondta ki szerdai ítéletében az Európai Bíróság. Az Uber szerint az ítélet nem változtat a működésén az uniós tagállamok többségében. A luxembourgi székhelyű törvényszék mindenekelőtt megállapította, hogy az Uber nem pusztán közvetítői szolgáltatást nyújt, ez a tevékenység a „szerves része” egy átfogó, közlekedési szolgáltatásnak. A cég tevékenysége tehát nem digitális, hanem közlekedési szolgáltatásnak minősül. Az elektronikus kereskedelemről, illetve a belső piaci szolgáltatásokról szóló uniós irányelv ezért nem…

Részletek>