Három ütemben, akár további háromszáz hektárral is bővülhet a jelenleg 145 hektáros fényeslitkei ipari park, erre mintegy húszmilliárd forintot fordít a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. – közölte a társaság vezérigazgatója a felső-szabolcsi községben.
Tálosi János az önkormányzat és a beruházó erről szóló megállapodásának aláírását követően elmondta, a társaság a települési és szabályozási terv módosításának jóváhagyása után elindítja az első száz hektár fejlesztését, és az igényeknek megfelelően további 100-100 hektárt szeretnének az immár ipari és technológiai parknak nevezett létesítmény területébe bevonni.
Felidézte, a jelenlegi parkban 85 hektáron épül az East-West Gate (EWG) intermodális vasúti logisztikai terminál is, amely a tervek szerint 2022 első negyedévében üzembe áll. Építtetője az elképzelések szerint a park bővítése során a teljes területen kialakítja az infrastruktúrát, akár bérbe adással vagy épületek építésével vonzhatja be a parkba a potenciális befektetőket.
A beruházás nagyságának érzékeltetésére Tálosi elmondta: a debreceni BMW-gyár négyszáz hektárt foglal el, ez a beruházás pedig meghaladja azt a nagyságot, mintegy kétmillió négyzetméter területet lehet majd beépíteni. A parkban bármilyen üzemet, raktárat vagy szolgáltatást létrehozhatnak majd a betelepülni kívánó befektetők és vállalkozások – tette hozzá.
A vezérigazgató jelezte: az ipari park fejlesztésének pénzügyi fedezete biztosított, a teljes beruházás a terület megvásárlásától a közművek teljes kiépítéséig körülbelül 20 milliárd forintba kerül. Az eseményen Seszták Miklós kormánybiztos, a térség országgyűlési képviselője arról beszélt, a 145 hektáros fényeslitkei ipari park alapkövét még 2009-ben tették le, a 85 százalékban elkészült ipari területre azonban az EWG beruházásáig nem érkezett nagyobb beruházó.
Az East-West „első fecskeként”, a hiányzó 15 százalékot „saját maga megfejlesztve” kész ipari parkot csinált, emellett jövőt lát a fennmaradó hatvan hektárban és később a többszáz hektáros fejlesztési területen is – jegyezte meg Seszták, aki kiemelte: a kormány döntött a Vásárosnaménytól Záhonyig tervezett M34-es autópálya kivitelezési munkálatainak előkészítéséről, azaz a gyorsforgalmi út „záros határidőn, két-három éven belül” elkészülhet.
A fejlesztéssel érintett háromszáz hektáros terület már korábban, a 2010-es települési szabályozási tervben „tartalékként” volt feltüntetve, ezt a területet egyébként a korábban a Fényeslitke határában létrehozni kívánt, de meg nem valósult acélhengermű beruházóinak is rendelkezésre állt – mondta a tájékoztatón Mártha Mihály Tibor, a település polgármestere.
A magyar-ukrán határ közelében, 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő intermodális vasúti terminál Európa legnagyobb és legmodernebb ilyen létesítménye lesz, amely évente akár egymillió darab, húszlábas konténert tud majd kezelni.