Láncreakciót indít el a Volkswagen Golf típusú gépkocsik gyártásának felfüggesztése a csoport beszállítói körében – figyelmeztetett a német anyaggazdálkodási, beszerzési és logisztikai szövetség (BME).
A szervezet szerint a Volkswagen Golf kocsik gyártásához csaknem ötszáz partner szállít be a VW-nek anyagokat, alkatrészeket vagy berendezéseket. A gyártás leállása az összes cégnek nehézséget okoz, mert nem tudják átadni a megrendelőnek a legyártott termékeket.
A VW és két beszállító jogi vitája így láncreakciót vált ki. Tovaterjed a teljes termelési láncon, egészen a vásárlókig, akik nem kapják meg időben a megrendelt Volkswagen Golfokat. Az is előfordulhat, hogy ezért visszalépnek a vásárlástól, ami kedvez a versenytársaknak és tovább növeli a VW kárát – emelték ki a közleményben.
Hozzátették: az autóipar az úgynevezett just in time gyártásszervezési elv alapján dolgozik. A vállalatok készletezés helyett mindig az éppen szükséges mennyiséget állítják elő, illetve szállítják partnereiknek. Ezért az ellátási láncban keletkező zavarok az egész termelési rendszerben fennakadást okoznak.
A BME szerint a VW dízelbotránya után a Volkswagen Golf gyártásának felfüggesztése „újabb próbatétel lehet az egész németországi autóiparnak”.
A VW és két kisebb beszállító, a Car Trim és az ES Automobilguss vitája miatt hétfőn hat németországi VW-üzemben fogták vissza vagy állították le teljesen a termelést. Az intézkedés csaknem 28 ezer dolgozót érint.
A Car Trim üléshuzatokat gyárt az Emdenben készülő Volkswagen Passat modellekhez. Az Automobilguss sebességváltó-alkatrészeket készít a VW több modelljéhez. Mindkét vállalat a Prevent nevű, szlovéniai központú cégcsoporthoz tartozik, amely az egyik leggazdagabb bosznia-hercegovinai vállalkozó, Nijaz Hastor érdekeltsége.
A VW és a két beszállító konfliktusáról egyik fél sem közölt részleteket. A vita oka, hogy megállapodást kötöttek egy üléshuzat kifejlesztéséről, de a VW kiszállt a projektből. Ami nem lett volna nagy baj, ha meg tudtak volna egyezni, hogy mennyi pénz jár a Preventnek a már elvégzett munkákért. Ezért a cégcsoport felfüggesztette a még érvényes beszállítói szerződések teljesítését.
A VW bírósághoz fordult. A braunschweigi tartományi bíróság az autógyártó javára döntött. Határozata szerint a beszállítók kötelesek teljesíteni a szerződéseket, a megrendelő pedig akár végre is hajthatja a végzést. A beszállítók telephelyein lefoglalhatja és elszállíthatja az üléshuzatokat és a sebességváltó-alkatrészeket.
A VW tárgyalásos úton igyekszik rendezni a vitát. A hétfői egyeztetés a Prevent képviselőivel – értesülések szerint – estig nem vezetett eredményre.
A jogi vita a VW több üzemében is fennakadásokat okoz, 27,7 ezer alkalmazott munkaidejét érinti. A sebességváltó-házakat gyártó ES Automobilguss és az üléshuzatokat készítő Car Trim vállalatok kieső szállításai a Volkswagen konszern wolfsburgi, emdeni, zwickaui, kasseli, salzgitteri és braunschweigi üzemeiben okoznak fennakadásokat. Az üzemekben a cég „rugalmas” munkarendet vezet be, beleértve a rövidített munkaidőt is.
Az UBS svájci bank elemzői szerint a dízelbotrány miatt eleve nehéz helyzetben lévő VW-nek legkevesebb 100 millió eurós vesztesége keletkezhet a leállás miatt.