Már ezt is tudjuk: nem versenyképes a vasút

A közlekedési szakpolitika központi eleme a gyors, kényelmes és versenyképes vasúti személy- és áruszállítás feltételeinek megteremtése – mondta Mosóczi László (képünkön a Áder Jánossal), az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.

Az ITM államtitkára hangsúlyozta, a környezetkímélő, a közutak terhelését mérséklő, a közösségi közlekedés gerincét adó vasúti ágazat fejlesztését 2022-ig mintegy 1500 milliárd forint forrás segíti. Mosóczi szerint az ügyfélorientált szolgáltatói jövőkép megvalósítása elképzelhetetlen a járműpark lendületes korszerűsítése, minőségi cseréje nélkül.

Felidézte, hogy a MÁV-Start mára az európai államvasutak közül a legnagyobb, jelenleg 123 motorvonatból álló egységes elővárosi FLIRT-flottával rendelkezik. A vasúttársaság jövő ősztől 11, a megkötött keretszerződés alapján pedig a későbbiekben összesen akár további negyven nagykapacitású, hatszáz férőhelyes motorvonatot állít forgalomba – mondta az ITM államtitkára.

Mosóczi kiemelte, hogy a MÁV már nemcsak vevőként, hanem fejlesztőként saját termékével is képes megjelenni a vasúti járművek piacán, a hazai innovációra építő IC+ kocsik közül három év alatt 20+70 darab készülhet el a Szolnokon megkezdett sorozatgyártásban.

Fónagy János, a Miniszterelnöki Kormányiroda nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkára köszöntőjében a magyar vasút történetének jelentősebb állomásairól beszélt, egyebek közt megemlítette, hogy 2010-ben az Orbán-kormány a korábban bezárt mellékvonalakból tízet újra indított.

Fónagy kitért arra, hogy a 2013-ban elfogadott személyszállítási közlekedési törvényben a kötöttpályás közlekedés elsőbbséget kapott, megfelelő színvonalú, megbízható szolgáltatással pedig a vasút elnyeri az utasok bizalmát.

A Magyar Államvasutak és társaságai biztosítják mintegy 37 ezer család megélhetését és több mint évi egymillió személyszállító vonat továbbítását, a vasút lépésről lépésre fejlődik, korszerűsödik a hálózat, modern szerelvények szolgálják az utasok kényelmét – mondta az államtitkár.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója az ünnepségen elmondta, fontos feladat a vasút szerepének megtalálása a megváltozott világban, és hangsúlyozta, a vasútra a jövőben is szükség lesz a nagy mobilitási igény kielégítése miatt, és időszerűnek nevezte az egyes közösségi közlekedési ágak összehangolt működtetésének megteremtését.

Az államtitkárok és az elnök-vezérigazgató beszéde után Jean-Pierre Loubinoux, a Vasutak Nemzetközi Szövetségének főigazgatója videoüzenetben köszöntötte az ünnepség résztvevőit, a jubileumot ünneplő magyar vasutat.

A MÁV a vasúttársaság fennállásának 150., valamint a MÁV Nosztalgia Kft. alapításának 25. évfordulója alkalmából szeptember 7-9. között rendezi meg a nemzetközi vasúti járműparádét a Vasúttörténeti Parkban.

Kapcsolódi híreink

Leave a Comment