Az átkelő forgalmi és szerkezeti okok miatt nem lesz gyalogoshíd a Lánchíd. A Főváros azt javasolja, a Margitszigethez épüljön gyalogoshíd Budáról és Pestről.
Az Európai Bizottság júliusi döntésével a 3-as metró felújításának a befejezése most már biztosítottnak látszik – mondta a Budapestinfón Tarlós István. A főpolgármester beszélt arról, hogy várhatóan megkapják azt a 6 milliárd forintot a kormánytól, amely a Lánchíd felújításához szükséges.
Az Európai Bizottság júliusi döntésével mintegy 557 millió euróban, nagyjából 180 milliárd forintban határozta meg az M3-as metró felújítása nagyprojekt összes elszámolható költségét, ami jó hír, kedvezőbb a döntés, mint amire számítottam – mondta a Budapestinfón, szokásos sajtótájékoztatóján Tarlós. Hozzátette: a beruházásról szóló támogatási szerződés jelenleg 137,5 milliárd forintot tartalmaz, a nem elszámolható költségek mintegy ötmilliárd forintot, a teljes akadálymentesítés költségei 5,6 milliárd forintot tesznek ki. A főpolgármester ezért azt fogja javasolni a kormánynak, hogy az EU-források biztosítsák az elszámolható költségek 85%-ának fedezetét, mintegy 149 milliárd forintot, a fennmaradó költségeket pedig a kabinet és az önkormányzat közösen biztosítsa. Optimisták lehetünk, a 3-as metró felújításának a befejezése most már biztosítottnak látszik – jelentette ki.
A Főváros pozitív visszajelzést kapott arról, hogy a Lánchíd felújítására meg fogja kapni azt a körülbelül 6 milliárd forintot, ami a teljes projekthez szükséges – közölte Tarlós. Emlékeztetett rá, hogy a beruházás korábbi, több részre bontása nem műszaki, hanem anyagi okból merült fel. Kitért rá, hogy a szakma véleménye alapján nem lehet gyalogoshíddá alakítani a Lánchidat, hiába van turisztikai szempontból erre a legalkalmasabb helyen. Ennek egyrészt forgalmi okai vannak, hiszen a híd közvetlen kapcsolatot jelent a Vár és a Belváros között, és fontos buszvonalak járnak rajta.
Másrészt a híd rácsos szerkezete miatt a keskeny járdákkal rendelkező átkelő kocsipályája gyalogos célokra nem alakítható ki, ahhoz azt meg kellene emelni, viszont ehhez nincs elég teherbírási tartaléka a hídnak. A főpolgármester hozzátette: lenne értelme Budapesten gyaloghidat építeni, korábban több helyszín is felmerült (a lágymányosi campus és a Haller utca között; a Várkert Bazár és a Vigadó tér között; a Batthyány tér és a Kossuth tér között), a Főváros azt javasolja a kormánynak, hogy a Margitszigethez épüljenek gyalogoshidak, Budáról a Szépvölgyi út, Pestről pedig a Dráva utca vonalában.
Tarlós hangsúlyozta: a Lánchíd felújítása halaszthatatlan. Ezt támasztja alá az is, hogy szakvélemények szerint az átkelő budai oldalon, a szélső pilléren, a gyalogosjárda alatt az egyik több száz kilós, öntöttvas díszkonzolja leszakadóban volt. Hangsúlyozta, hogy megtették a szükséges intézkedéseket a balesetveszély elhárítására, stabilizálják a szerkezetet, a hajóforgalmat pedig az érintett területről azonnal ki fogják tiltani, így súlyos balesetre nem kell számítani.
A főpolgármester elmondta, hogy a Római-part árvízvédelmének a feltételei javulni fognak a pünkösdfürdői töltésmagasítással, valamint az Aranyhegyi-árok védelmével és a Barát-patak torkolati műtárgyának a megépítésével. A Dunával párhuzamos védműszakaszt érintően várhatóan rendkívüli ülést tart a Fővárosi Közgyűlés augusztus végén, mert biztosítani kell várhatóan 150-200 millió forintos többletköltséget a beruházáshoz, a tervek módosítása miatt.