Tízből nyolc sofőr megosztja figyelmét vezetés közben

kamion sofőr

Tízből nyolc (81 százalék) járművezető több dologgal foglalkozik egyszerre vezetés közben. Erre mutatott rá a LeasePlan Mobility Monitor elnevezésű globális felmérés, amelyet a LeasePlan 2015-ben végzett 4000 járművezető részvételével, 17 országban.

A jó hír az, hogy az eredmény enyhe javulást mutat a 2014-ben, hasonló témakörben végzett felméréshez képest, ahol a járművezetők 84 százaléka foglalkozott egyszerre több dologgal vezetés közben. A leggyakoribb vezetés közbeni tevékenység a telefonálás (69 százalék 2015-ben, 73 százalék 2014-ben), italfogyasztás (36 százalék 2015-ben, 42 százalék 2014-ben), és evés (32 százalék 2015-ben, 37 százalék 2014-ben). A legfrissebb felmérés szerint a járművezetők 17 százaléka állítja, hogy üzenetet, sms-t ír a volánnál (20 százalék 2014-ben), míg 8 százalékuk közösségi médiát használ (9 százalék 2014-ben).

Az X (1965 és 1981 között születettek) és Y (1982 és 1999 között születettek) generáció a baby-boomerekhez (1946 és 1964 között születettek) képest többször osztja meg figyelmét vezetés közben. A generációk közötti rés különösen nagy az üzenetírásban és közösségi média használatában. A baby-boomerekhez (9 százalék) képest az üzenetírás az X generáció (18 százalék) és az Y generáció (25 százalék) körében majdnem kétszer olyan népszerű. A baby-boomerek körülbelül 2 százaléka használja a közösségi médiát vezetés közben, míg az X generáció esetében ez 8 százalék, az Y generációnál pedig 15 százalék.

A generációs különbségek ellenére a telefonálás elterjedt vezetés közbeni tevékenység minden korosztály számára; a megkérdezett járművezetők 69 százaléka válaszolta azt, hogy telefonál vezetés közben. A kommunikáció az emberi természet szerves része, mely magyarázatot adhat arra a tényre, hogy a járművezetők egy harmada (34 százalék) nem tud fontossági sorrendet felállítani a telefonja és autója között. Magyarországon a telefonálás a leggyakoribb tevékenység (78 százalék), míg a megkérdezettek 33 százaléka válaszolta, hogy üzenetet is szokott írni az úton.

Agresszió az úton

A felmérés arra is rákérdezett, hogy a járművezetők találkoznak-e agresszív viselkedéssel az utakon. A legtöbb válaszadó szerint előfordult, hogy ledudálták őket, bevágtak eléjük, hátulról túl közel mentek hozzájuk, nagy sebességgel előzték meg őket, és agresszíven mutogattak feléjük. A szóbeli agresszió is növekedést mutat.

Feltűnően sokan, minden háromból két válaszadó (60 százalék) tapasztalt gyorshajtást más vezetők részéről, ugyanakkor a válaszadók fele maga is gyorsan hajt. A felmérés rámutat a három generáció által közösen zavarónak tartott tényezőkre: a baby-boomerek, az X és Y generáció is a hátsó követési távolság be nem tartását tartja a legzavaróbbnak, melyet a túl lassú vezetés és a hirtelen bevágás követ.

Gyorshajtás

A felmérés szerint majdnem minden, azaz négyből három járművezető (71 százalék) gyorshajtott már. Ezek közül a legtöbb járművezető rendszeresen gyorsan vezet. Bevallásuk szerint csak az autópályán hajtanak gyorsan, az alsóbb rendű utakon nem (36 százalék), míg négyből egy válaszadó csak akkor hajt gyorsan, amikor csendes a forgalom körülötte, és a járművezetők 21 százaléka csak akkor vezet túl gyorsan, amikor siet valahová.

Az ausztrál és görög járművezetők vezetnek a legkevésbé gyorsan, míg a dán és belga sofőrök hajlamosak a leggyakrabban a gyorshatásra. A magyar járművezetők 47 százaléka válaszolta, hogy gyorsan hajt, amikor siet.

A járművezetés biztonságát ’all inclusive’ módon kell megközelíteni

Egy flotta költségeire hatalmas hatást gyakorol a járművezetők viselkedése az utakon. Befolyásolja azt, hogy mennyit költ egy vállalat üzemanyagra. Az agresszív gyorsítások és felesleges üresjáratok gyorsan kiürítik a tankokat – és a költségvetést is. A viselkedés a balesetek számára is hatással van, és közvetett hatásként gondolni kell a biztosítási bónuszra is. Európában az átlagos üzemanyagköltség EUR 2000 évente, míg a balesetekből eredő költség EUR 700 évente. Egyszerűen fogalmazva, a biztonsági tényezők mellett a vonatkozó költségek miatt is érdemes gyorsan kezelni a kockázatos járművezetői viselkedést.

Hessel Kaastra, a LeasePlan Insurance vezérigazgatója szerint: „A figyelemmegosztás, agresszió és gyorshajtás a közúti balesetek három fő okozója. Tudjuk azt is, hogy ez a viselkedés képes változni, amikor a flottamenedzserek a biztonságot prioritásként kezelik. Ez folyamatos és hatékony kommunikációt igényel a járművezetőkkel. A vállalatok a vállalati gépjárműszabályzataik finomhangolásával képesek a nem kívánatos viselkedéseket kezelni.

Egyre több vállalatnál látjuk, hogy kezdeményezik a ’profil alapú kockázatelemzést’ azzal a céllal, hogy munkavállalóik (járművezetőik) egyéni megelőzési tervet kapjanak. A megelőzési tervet egyénre lehet szabni kor vagy járműhasználat szerint is, emellett az értelmes riportálásra és képzésre helyezi a hangsúlyt.”

Várható hatás

A LeasePlan segítségével egy vállalat kísérleti programot vezetett be, mely során azonosította és újra képezte a kockázatos járművezetőit Spanyolországban és Olaszországban. Ez az intézkedés egy harmadával csökkentette a balesetek számát. A LeasePlan a speciálisan tervezett SafePlan szolgáltatáson keresztül támogatja ügyfeleit, mely segítségével átlagosan 25 százalékkal csökkenthető a balesetek száma. A hozadékai nyilvánvalóak: a biztonságos munkakörnyezet nagyobb termelékenységhez és alacsonyabb biztosítási bónuszokhoz vezet.

Kapcsolódi híreink

Leave a Comment