Háromszázmillió kunát (13 milliárd forint) költöttek a horvátországi, dél-dalmáciai Omis városában egy alagútra, amely egy szakadékba vezet – adta hírül a horvát RTL csatorna híradója. Az elkészült alagútnak egy hidat kellett volna összekötnie a szemben lévő sziklafallal, ahol folytatódott volna a fúrás, és újabb alagút épült volna. Az elkerülő útnak pedig az lett volna a célja, hogy tehermentesítse Omist a turistaszezonban kialakuló forgalmi dugóktól. A projekt kivitelezését hat évvel ezelőtt jelentették be: 1471 méter alagutat ástak ki, de a munkálatok egyszer csak leálltak. Elfogyott a pénz, a bombasztikusnak beharangozott projekt pedig…
Részletek>Címke: Horvátország
A román külügy elhárítja az energiabiztonság veszélyeztetéséről szóló magyar szemrehányást
A román külügyminisztérium „nyugtalanítónak” tartja a regionális energetikai együttműködés ügyében, többek között a magyar külügyminiszter által megfogalmazott, a „stratégiai partnerség szellemével ellentétes, inkorrekt” nyilatkozatokat, és tájékoztatást kért ezek hátteréről a bukaresti magyar nagykövetségtől. A román külügyminisztérium szombati közleménye szerint a magyar fél pontosan ismeri azokat a nagyszabású romániai beruházásokat, amelyek a regionális gázszállítási hálózat fejlesztését szolgálják, valamit a román hatóságok és az érdekelt vállalatok közti „példás” együttműködést, amellyel Románia a fekete-tengeri energiaforrások hasznosítását, és a regionális gázellátás forrásainak változatosabbá tételét igyekszik biztosítani. A bukaresti kommüniké felidézte: a román parlament egyik…
Részletek>Nem is annyira rémisztőek az autópályadíjak Európában 2018 nyarán
Az üdülési szezon beindultával számos honfitársunk autóval utazik a szomszédos országokba, számukra hasznos információ, hogy a nyaralás célpontjai felé vezető úton mennyit és milyen módon fizethetnek az autópálya-használatért. Az autopalyamatrica.hu portál összegyűjtötte a nyári utazások legnépszerűbb célországainak autópályadíj-fizetéssel összefüggő alapvető tudnivalóit. A körképből kiderül: nincs két olyan ország, ahol ugyanannyit kellene fizetnünk az autópályákért, ám korántsem a hazai úthasználati jogosultság a legdrágább. A díjak beszedését alapvetően két módon oldják meg: matricás (időalapú) és kapus rendszerrel. Utóbbi általában jóval drágább, és bizonyos időszakokban komoly torlódások is kialakulnak, elég, ha a nyáron…
Részletek>Horvát közlekedési miniszter: 15 éven belül kifizetik az állami autópálya-kezelő vállalat adósságát
A horvát állami autópálya-kezelő vállalat átszervezési tervezete lehetővé teszi, hogy a cég adóssága fenntarthatóvá váljon, és állami garanciavállalás mellett várhatóan 15 éven belül kifizesse minden tartozását – mondta Oleg Butkovic horvát tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter. Kiemelte: a kormány azzal a döntésével, hogy garanciát vállalt 1,8 millió euró hitel felvételére a horvát bankoknál és tavaly jóváhagyta eurókötvények kibocsátását, 350 millió kunát (50 millió euró) takarít meg évente. A hitelt 2030-ig kell visszafizetni, az első három évben féléves részletekben a teljes összeg öt százalékát, a következő 95 százalékot pedig a következő 18…
Részletek>A sziszeki finomítót logisztikai központtá alakítják át
Az INA horvát olajipari vállalat megoldást javasol a sziszeki finomító üzleti tevékenységének javítására és veszteségének csökkentésére, eszerint bezárná egyik sziszeki üzemét és legfeljebb negyven alkalmazottat áthelyezne – közölte az INA az MTI-hez eljutatott közleményében, amelyben az általa megbízott Deloitte nemzetközi tanácsadó cég elemzésére hivatkozik. A tervek összhangban vannak a Deloitte nemzetközi tanácsadó cég elemzésével, amelyet tavaly ismertetett az olajipari vállalat – olvasható a közleményben. A Deloitte több lehetséges megoldást javasol a sziszeki finomító fenntarthatóságát illetően: gazdaságilag azonban a legkifizetődőbb, ha a sziszeki finomítót logisztikai központtá alakítják át, amely így 93…
Részletek>IKEA: a csoportot nem érinti az uniós vizsgálat
Az IKEA csoportot nem érinti az Inter IKEA Systems B.V. ellen indult uniós vizsgálat, mert az a csoporttól függetlenül működő jogi személy – közölte az IKEA magyarországi vállalata. Az IKEA csoport minden piacon a törvényeket betartva adózik – hangsúlyozta az áruházlánc arra a hírre reagálva, miszerint az Európai Bizottság adócsalás vádjával vizsgálatot indított az Inter IKEA Systems B.V. ellen. A közlemény szerint az IKEA csoport, melynek tagja az IKEA magyarországi vállalata, az IKEA Lakberendezési Kft. is, hétfőn értesült a vizsgálatról. Mint írták, amikor a 80-as években az IKEA terjeszkedésbe kezdett,…
Részletek>Durva elbocsátások a horvát autópályafenntartó vállalatnál
A horvát autópálya-kezelő vállalatok átszervezésére irányuló reformtervezet keretén belül a Horvát Autópályák Vállalat (HAC) elbocsátja háromezer alkalmazottja több mint felét – írta a Vecernji List című horvát napilap. A lap értesülései szerint a horvát autópályák karbantartását és az útdíjszedést végző vállalat (HAC-ONC) már megtette az első lépéseket, és az év végéig közel kétszáz alkalmazottjától válik meg. A végkielégítésekre a Világbanktól felvett kölcsönből 4,7 millió eurót biztosított a HAC. A autópálya-kezelő vállalatok teljes átalakítása 2020-ig történik meg, és mindössze 700-900 alkalmazott marad a vállalatnál. A tervek szerint összevonják a HAC-ot, a…
Részletek>Az a legkifizetődőbb, ha a sziszeki finomítót logisztikai központtá alakítják át
Hosszú távon nem tartható fenn és veszteséget termel a sziszeki finomító – közölte az INA horvát olajipari vállalat közleményben, amelyben az általa megbízott Deloitte nemzetközi tanácsadó cég elemzésére hivatkozik. Az INA üzleti eredményében 2016-ban a sziszeki finomító 194 millió kuna (nyolcmilliárd forint) negatív pénzforgalmat (cash-flow) generált, míg a vállalat alapvető üzleti tevékenységéből eredő nyereségére 264 millió kuna (10,9 milliárd forint) negatív pénzügyi hatással volt. Ez a trend folytatódott 2017 első fél évében is, amikor a negatív pénzforgalom 113 millió kuna (4,6 milliárd forint), az operatív veszteség pedig 146 millió kuna…
Részletek>Horvátország az őszre tervezett piaci liberalizációig betiltaná az Uber alkalmazás használatát
Horvát médiajelentések szerint az Uber fuvarmegosztó szolgáltatás mobil alkalmazásának átmeneti betiltását kérte bíróságon a horvátországi közlekedési minisztérium – számolt be pénteken az osztrák Die Presse hírportál a Jutarnji list horvát napilap jelentésére hivatkozva. A Jutarnji list napilap beszámolója szerint a horvát hatóságok azt kívánják elérni a bíróságon, hogy átmenetileg tiltsa be az Uber alkalmazás elérhetővé tételét a mobil hálózati szolgáltatóknál. A horvát közlekedési minisztérium megerősítette a lap értesülését. A horvát lap egyúttal arról is beszámolt, hogy a kormány a személyfuvarozás szabályozásának nagyszabású liberalizálására készül az ősszel, és csak addig kíván…
Részletek>Az észak-déli gázfolyosó létesítését elősegítő lengyel-horvát megállapodásokat írtak alá
Az észak-déli gázfolyosó létesítését elősegítő megállapodásokat írtak alá pénteken lengyel és horvát cégek Varsóban Andrzej Duda lengyel és Kolinda Grabar-Kitarovic horvát elnök jelenlétében. A lengyel és a horvát elnök aznap kétoldalú tárgyalást folytatott a lengyel fővárosban. Grabar-Kitarovic társszervezője volt a 12 közép-európai és balkáni ország alkotta Három Tenger Kezdeményezés előző napi varsói államfői csúcstalálkozójának, amelyet Donald Trump részvételével tartottak. A megállapodásokat aláíró lengyel és horvát cégek a logisztika, valamint a vasúti és tengeri közlekedés terén tevékenykednek. A Három Tenger Kezdeményezés keretében megvalósuló együttműködés megerősítéséről szóló megállapodást látott el kézjegyével Marek…
Részletek>