Átlagosan hat-tíz százalékos díjemelésre készülnek jövőre a magyarországi vasúti árufuvarozók, ügyfeleikkel már egyeztetnek – írta a Világgazdaság.
A lapnak a fuvarozók elmondták, hogy többet kell majd fizetniük a MÁV-nak a vontatáshoz használt villamos energiáért. E költségek a Rail Cargo Hungáriánál (RCH) várhatóan 23 százalékkal nőnek, a GYSEV Cargónál 25 százalékkal, a CER Cargo Hungary pedig húsz százalékot jelzett.
Kukely Márton, a CER Cargo Holding vezérigazgatója elmondta, hogy a másik nagy, díjemelésre szorító tétel annak többletköltsége, hogy a pályafelújítások miatt a szerelvények kénytelenek a korábbinál hosszabb úton és hosszabb ideig közlekedni. Az RCH-nál például húst-harminc százalékkal nőtt a fuvarozási idő, egy átlagos tehervonat menetideje pedig másfélszer olyan hosszú, mint amennyit a menetrendje indokolna. Októberig a társaság vonatai a tervezettnél 444 ezer kilométerrel hosszabb utat tettek meg, árutonnában kifejezett teljesítményük pedig négy százalékkal esett.
A GYSEV Cargo számára pályaszakasztól és infrastruktúrától függően három-tíz százalékkal nő 2019-ben a pályahasználati díj, a vontatási költség pedig öt-hat százalékkal. A társaságok egyéb költségei is nőnek. A GYSEV Cargo legalábböt-hat százalékkal növekvő személyzeti jellegű ráfordítással számol, és azzal, hogy jelentősen emelkednek az alvállalkozóinak fizetendő díjak is – írta a lap.