Magyarország kivonul a Koper-Divaca vasútvonal építéséből

vasút

Esett az Intereuropa logisztikai vállalat és a koperi kikötő részvényeinek árfolyama a ljubljanai tőzsdén, miután Orbán Viktor bejelentette: bár Magyarország szeretett volna, mégsem vesz részt a koperi kikötő fejlesztésében és az oda vezető vasút bővítésében – közölte a helyi sajtó.

Orbán a Magyar Állandó Értekezleten (Máért) beszélt erről. Hozzátette: „a magyar kormány a tengerhez kijutás ügyében Kopert „zárójelbe teszi” és Triesztben keres kikötőszerzési és -beruházási tárgyalásokat”.

Ljubljanában vegyes érzésekkel fogadták a hírt, amelyről a szlovén sajtó az MTI-ből szerzett tudomást.

Miro Cerar volt kormányfő, a jelenlegi kisebbségi koalíciós kormány külügyminisztere sajnálatát fejezte ki Magyarország kilépése miatt. Mint monda: rendkívüli lehetőségtől esett el Szlovénia, amely a magyar befektetéseken keresztül 200 millió eurót spórolhatott volna meg a második vágány megépítésénél. Hozzátette ugyanakkor, hogy egy hiteles partnert is elveszítettek az infrastrukturális kapcsolatokban, aki segítségével a koperi kikötő, a szlovén vasutak és más vállalkozások is magasabb profitot érhettek volna el, valamint nőttek volna a foglalkoztatási kilátások is. „Mindezért csak saját magunkat okolhatjuk” – húzta alá Cerar, majd hozzáfűzte: ahelyett, hogy már épülne a második vágány, egy évet elveszítettek a témában rendezett két népszavazással, amely mindkétszer érvénytelen lett, most pedig Magyarország kivonulása a projektből okoz fennakadásokat.

Alenka Bratusek közlekedési miniszter ugyanakkor többször is azt hangoztatta, hogy Szlovénia egyedül is képes megépíteni a második vágányt. A szlovén rádiónak adott interjújában azt mondta: „Orbán úr elmondta a véleményét, csak annyit tennék hozzá a témához, hogy olyan feltételek mellett, amilyeneket Magyarország szabott, Orbán úr a saját országába nem engedne be külföldi befektetőket”.

Budapest korábban jelezte, hogy kész anyagilag – akár 200 millió euróval – támogatni a szlovén kormány csaknem egymilliárd eurós kiemelt projektjét, a Koper-Divaca vasútvonal 27 kilométer hosszú szakaszán egy második vágány építését. Cserébe a magyar kormány azt kérte, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok is komoly szerepet játszhassanak, mivel a koperi a magyar vállalatok által leginkább használt kikötő.

A tárcavezető az interjúban azt is elmondta, hogy javasolni fogja a kormánynak, Szlovénia egyedül vegyen részt a projektben, amelyről egyelőre elmondása szerint még nem lehet tudni, mennyibe fog pontosan kerülni, mert még várja a végleges számításokat. Újságírói kérdésre válaszolva, Szlovénia miből finanszírozza majd az „elveszett kétszázmillió eurós magyar befektetést”, a miniszter azt válaszolta, valószínűleg hitelt vesznek fel.

Kapcsolódi híreink

Leave a Comment