ITM: a fuvarozás készülő uniós szabályozása versenyhátrányba hozza az európai cégeket

A bolgár, a lengyel, a litván és a magyar szakminisztériumok vezetői egységesen hívták fel az Európai Bizottság és az Európai Parlament képviselőinek figyelmét Brüsszelben arra, hogy minden uniós szállító vállalkozást versenyhátrányba hoz a harmadik országokból érkezők cégekkel szemben a közúti fuvarozás készülő uniós szabályozása – olvasható az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleményében. Az ITM felidézte: az uniós közlekedési tanács tavaly decemberi ülésén a mobilitási csomagra vonatkozó általános megközelítést kilenc tagállam, köztük Magyarország ellenszavazata mellett fogadták el. Az Európai Parlament közlekedési szakbizottsága (EP Tran) csütörtökön, plenáris ülése pedig várhatóan január végén…

Részletek>

Az autóipar irreálisnak tartja a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére kitűzött célt

használtautó-tlelp

Túlzott és irreális célkitűzésnek tartják az autóipari vállalatok a hétfőn este Brüsszelben született megállapodást a járművek szén-dioxid-kibocsátásának 37,5 százalékos csökkentéséről 2030-ig. Az uniós tagállamok és az Európai Parlament megbízott tárgyalói hétfőn este megállapodtak, hogy 2025-től csak a 2021-eshez képest átlagosan 15 százalékkal, 2030-tól pedig 37,5 százalékkal kevesebb szén-dioxidot kibocsátó új járművek kerülhetnek forgalomba az Európai Unióban. A jelenleg érvényes szabályok szerint 2021-től kilométerenként átlagosan 95 grammot meg nem haladó szén-dioxid-kibocsátású új járművek helyezhetők csak forgalomba az EU-ban. A csökkentési előírás szigorúbb lett, mint arra az autóipar számított, és ténylegesen csak…

Részletek>

Durván változok az ÁFA-rendszer

Alapvető változásokat fog hozni az Európai Unióban a vállalatok közötti, határokon átnyúló termékértékesítési ügyletek ÁFA kezelésében az Európai Parlament által elfogadott új szabályozás. Az átfogó reform célja, hogy kiszűrjék az eddig visszaélésekre lehetőséget adó elemeket, illetve a módosításokkal a vállalkozások adminisztratív terheit is csökkenteni szeretnék. A jelenleg hatályos szabályozás értelmében, termékek Európai Unión belüli kereskedelme során az ÁFA szempontjából két ügylet valósul meg: egy áfamentes értékesítés a kiindulási tagállamban, és egy megadóztatott beszerzés a rendeltetési hely szerinti tagállamban. Az EU-n belüli beszerzés lényege, hogy a beszerzőnek a megvásárolt termékre vonatkozó,…

Részletek>

EP: az útdíjnak idő helyett távolság alapúnak kell lennie

Az útdíjat a használat időtartama alapján kivető országoknak távolság alapú díjazásra kell átállniuk 2023-tól a nehézgépjárművek és a 2,4 tonnánál nehezebb teherautók, 2027-től pedig a kisteherautók és a minibuszok esetében – döntött az Európai Parlament (EP). Az Európai Parlament tájékoztatása szerint az EP plenáris ülésén 398 szavazattal, 179 ellenszavazat és 32 tartózkodás mellett elfogadott szabálytervezet szerint 2021-től a nehézgépjárművekre és a nagyobb teherautókra útdíjat kiszabó tagállamoknak az útdíjak mellett a közlekedésből származó lég- és zajszennyezés miatt is díjat kell szedniük. 2026-tól ezt a díjat az összes járműkategóriára be kell vezetni.…

Részletek>

Volkswagen: tömeges leépítéssel fenyeget az új autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről kötött uniós miniszteri megállapodás

Tömeges leépítéssel fenyeget az autóiparban az új autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről a környezetvédelemért felelős európai uniós szakminiszterek tanácsában kötött megállapodás – hangsúlyozta az ágazat legnagyobb európai szereplője, a német Volkswagen csoport (VW) vezetője. Herbert Diess vezérigazgató a Süddeutsche Zeitung című német lapnak elmondta, hogy az ágazat számára továbbra is csak az lenne megfelelő, ha harminc százalékkal kellene csökkenteni az új autók kibocsátását 2030-ig a 2021-es szinthez képest. Ezzel szemben a környezetvédelemért felelős tagállami miniszterek keddi tanácsülésükön 35 százalékos csökkentésről állapodtak meg, holott az autógyártás átalakítása a döntésből fakadó „sebességgel és kihatásokkal…

Részletek>

Brexit: a Nissan szerint súlyos következményei lennének a megállapodás nélküli kilépésnek

A Nissan japán autóipari óriáscég szerint súlyos következményei lennének, ha Nagy-Britannia nem jutna megállapodásra az Európai Unióval a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) utáni időszak kereskedelmi feltételrendszeréről. A Nissan nagy-britanniai részlege által a brit kormány címére intézett csütörtöki figyelmeztetés kiemeli, hogy Nagy-Britannia 1986 óta a cég egyik európai gyártóbázisa, és az ugyancsak nagy-britanniai központú európai kutatási-fejlesztési és tervezési részleg kifejezetten ez EU-piac igényeire szabva végzi termékfejlesztési tevékenységét. A Nissan felhívása szerint az EU-val folytatott akadálytalan kereskedelem tette lehetővé, hogy a cég Sunderlandben működő termelőüzeme a brit autóipar egyetemes történetének legnagyobb gyárává…

Részletek>

Az Európai Parlament 40 százalékkal csökkentené az új autók szén-dioxid-kibocsátását 2030-ra

elektromos autó

A tervezettnél nagyobb mértékben, negyven százalékkal szorítanák le 2030-ra az új autók szén-dioxid-kibocsátását a 2021-es szinthez képest az Európai Parlament (EP) szerdai strasbourgi plenáris ülésén elfogadott határozat értelmében. Az Európai Bizottság eredeti javaslatai alapján 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra harminc százalékkal kellene csökkenteni az új személyautók és könnyű haszongépjárművek által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét a 2021-re előirányzott értékhez képest. Az EP azonban ennél ambiciózusabb csökkentést írna elő: 2025-re húsz, 2030-ra negyven százalékot. A célértékeket túllépő gyártóknak pedig büntetést kellene fizetniük az európai költségvetésbe, amiből az autóipari változások által érintett munkaerő továbbképzését finanszíroznák. A…

Részletek>

Szigorított formában fogadták el Romániában a fekete-tengeri gáz kitermelését szabályozó törvényt

A fekete-tengeri földgáz kitermelésében érdekelt befektetők számára szigorított formában fogadta el hétfőn este a román képviselőház azt a jogszabályt, amely a nyersanyag kitermelését szabályozza. A jogszabályt 175 támogató, harminc ellenszavazattal és harminc tartózkodás mellett szavazta meg a képviselőház, amelynek ügydöntő jogköre volt ebben az esetben. A törvényt az idén februárban a szenátus is elfogadta, így már csak Klaus Iohannis államelnöknek kell kihirdetnie, hogy hatályba lépjen. A törvényt késő délután módosították Liviu Dragnea szociáldemokrata pártelnök javaslatára, aki már korábban jelezte, szerinte túl engedékeny a jogszabály szenátusban elfogadott változata, ezért a földgáz…

Részletek>

Az EP elutasította a fuvarozói szektor új szabályozásáról szóló tárgyalási mandátumot

autópálya, ekáer, kamion

Elutasította a fuvarozói szektor új szabályozásáról szóló tárgyalási mandátumot szerdán az Európai Parlament (EP) plenáris ülése, az európai uniós kiküldetési irányelvhez is kapcsolódó kérdés így visszakerül további egyeztetésre a testület illetékes szakbizottságához. Az EP közlekedési bizottsága június elején szavazta meg a jelentését, amelynek alapján a jövőben kivonnák a nemzetközi áru- és személyfuvarozást a kiküldetésben dolgozó munkavállalókra általánosan vonatkozó irányelv hatálya alól, a kabotázst (nem honos fuvarozók által végzett belföldi szállítást) végző sofőröket viszont nem. Ha ezt a jelentést jóváhagyta volna az EP plenáris ülése, akkor ez lett volna az Európai…

Részletek>

NiT Hungary: kiszorulhatnak a magyar fuvarozók az európai uniós piacokról

autópálya, kamion

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary szerint a magyar fuvarozók kiszorulhatnak az uniós piacokról, ha az Európai Parlamentben (EP) előterjesztett mobilitási csomag kiküldetési irányelvét kiterjesztik a közúti fuvarozásra, ezért levélben kérték az EP magyar képviselőitől, az állami döntéshozóktól, valamint a nemzetközi társszervezetektől, hogy képviseljék a magyar árufuvarozók érdekeit. A NiT Hungary az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében kiemelte, a kiküldetési irányelv kiterjesztése a közúti fuvarozásra veszélyt jelent a nemzeti össztermék 6 százalékát megtermelő alágazatra, és az itt dolgozó kis- és középvállalkozásoknál foglalkoztatott 110 000 alkalmazottra. A mobilitási csomag előterjesztésében…

Részletek>